Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Werkzaam in de ontwerpfase en op zoek naar praktische handvatten voor het toepassen van bouwregelgeving? Volg ons webinar!

Ingenieursbureau WSP

Sierlijke Nelson Mandela fiets- en wandelbrug gaat op in het landschap

Bauke Dijk

Het ontwerp van de Nelson Mandela fiets- en wandelbrug in Lelystad is sierlijk, de brug gaat op in het landschap. Je herkent er 17e-eeuwse constructie in van de schepen die ooit de Zuiderzee bevoeren. Ingenieursbureau WSP heeft de constructie in samenspraak met architect Farsk geëngineerd. Bauke Dijk: “om tot een maakbare betaalbare vorm te komen is een bekend spanningsveld.”

Bauke Dijk is Infra Afdelingshoofd WSP Leeuwarden en was vanaf het begin bij het project betrokken. Het voornaamste technische issue zit in het overspanningstracé vertelt hij. “Vanuit het alignement dat vast lag zijn we op zoek gegaan naar de mogelijkheden om tot een maakbare overspanning te komen, zodat er voldoende vrije ruimte was voor het verkeer eronder. Zo is de keuze voor v-vormige kolommen ontstaan, die minder constructiehoogte noodzaken.”

Bauke Dijk

Onderzoek en toetsing vooraf

Naast de positionering van de pijlers bovengronds vanuit esthetische eisen, waren er duidelijke beperkingen door de kabels en leidingen in de ondergrond. Om de ultieme positie van de fundatieblokken van de pijlers en heipalen te kunnen bepalen, heeft WSP divers onderzoek uitgevoerd, ook buiten met proefsleuven. Vanwege maak- en verkrijgbaarheid is de gehele constructie ondanks de gebogen vorm gemaakt met zoveel mogelijk standaard profiel. Enkel de randliggers zijn gekromd uitgevoerd. 

Samen gecommitteerd

Maakbaar en haalbaar gaf in dit project financieel een extra complexiteit, want het budget bleek aanvankelijk niet toereikend voor het plan. Maar de gemeente was enthousiast over de kwaliteit ervan en stak haar nek uit om er toch de handen voor op elkaar te krijgen. “Je merkt vaak dat het bij de overheid wat stroperig gaat. Maar de gemeente heeft echt zijn beste beentje voorgezet om snel te schakelen en draagvlak te krijgen voor extra budget. Zij heeft die rol uitstekend opgepakt, dat verdient een pluim. We waren echt samen gecommitteerd aan het doel”, vindt Bauke Dijk.

De brug bestaat uit 14 brugdelen op 13 pijlers. Vier pijlers in het midden van de brug zijn extra zwaar en dik omdat daar het hoogste punt van de brug is. De brugdelen zijn ongeveer 14 meter lang en 6 meter breed. Hoewel er wat concessies aan het oorspronkelijke ontwerp zijn gedaan, vindt Bauke Dijk het uiteindelijke resultaat meer dan geslaagd.

Niet zonder BRISwarenhuis

Voor check en toepassing van de actuele normen gebruiken Dijk en zijn collega’s de bouwbibliotheek BRISwarenhuis en dat vindt hij een groot voordeel. “Vroeger had iedereen zijn eigen kopieën en zag je iemand nog wel eens met pakken papier lopen. Die tijd is gelukkig voorbij. We hoeven ons over de juistheid en actualiteit van de normen geen zorgen te maken, die houdt BRIS voor ons bij. Erg handig, alles is digitaal en je kunt er ook gebruik van maken als je thuis werkt.”

Lees het gehele artikel op de site van Cementonline.