Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Ingenieursbureau Drechtsteden 20240621 130831

Ingenieursbureau Drechtsteden

Renovatie van de historische kade in Dordrecht

Lisa van Geffen en Ray Westerhuis 

Ingenieursbureau Drechtsteden is betrokken bij de reconstructie van de historische kade langs de Dokhaven in Dordrecht. Dit project betreft de herbouw van zes kadesecties en het verwijderen van één sectie. Het bureau is geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen: verschillende constructietypes, waaronder stalen damwanden en gemetselde muren, er was ook sprake van bodemverontreiniging. Adviseur Lisa van Geffen en projectregisseur Ray Westerhuis van het team Constructies & Geotechniek delen hun inzichten en ervaringen over wat er bij dit project komt kijken.

Constructief puzzelen

Constructief puzzelen is de rode draad van dit project. Want het betreft over een lengte van slechts 200 m de reconstructie van zes kadesecties, waarvan er een vervalt, vanaf het remmingwerk van de Drechttunnel tot de woningen aan de Dokweg. Westerhuis licht toe: "De kades voldoen niet meer aan de huidige eisen en zijn aan renovatie toe. Ze variëren in type constructie: stalen damwanden, houten beschoeiing van Rijkswaterstaat en gemetselde muren die ooit dienden als gewichtsmuur voor de voormalige spoorhaven. En er staan zeven woningen gefundeerd op houten palen, op slechts 7,5 m van de kade. Deze diversiteit vereist een zorgvuldige werkwijze, planning en uitvoering om aan de hedendaagse constructienormen te voldoen." Van Geffen: "Elke sectie vraagt om specifieke technische oplossingen die rekening houden met bodemcondities, belastingen en met milieueisen."

Ingenieursbureau Drechtsteden 20240621 130058

Verankerde stalen damwand

Over een lengte van 95 m blijven de stalen kadesecties gehandhaafd; na constructieve toetsing voldoen ze met belastingreducerende maatregelen aan de sterkte-eisen. Op basis van archiefinformatie en inspectieonderzoek is de herberekening gemaakt. Erachter zijn licht ophoogmateriaal en drainage aangebracht. Dat verlaagt de horizontale belasting op de bestaande stalen damwand en maakt vervanging van dit deel niet nodig. Op deze plek is ook de betonnen deksloof over een lengte van 85 m vernieuwd. De houten kade is geheel vervangen door een verankerde stalen damwandconstructie. Omdat de grond achter de kade hier na het verwijderen van de oude constructie tijdelijk niet wordt gesteund, is meer grond achter de kade ontgraven, tot een diepte van ongeveer 5 m onder en een breedte van ongeveer 5 m binnen de kaderand. Twaalf groutankers zorgen in de nieuwe situatie voor de stabilisatie.

Zowel Van Geffen als Westerhuis onderstreept het belang van BRISwarenhuis bij de projecten van hun regionale ingenieursbureau voor (semi-) overheidsinstellingen. Voor meer gedetailleerde informatie over de technische uitdagingen en oplossingen in dit project, lees het volledige artikel op Cementonline: Technische uitdagingen bij herstel historische kade Dordrecht.

Copyright © BRIS |  Algemene Voorwaarden | Privacy en cookies