Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Boorsma
Hollandse ophaalbrug in Antwerpse haven
Tunis Hoekstra
Het ontwerp van twee nieuwe beweegbare stalen spoorbruggen in de haven van Antwerpen is een project van Boorsma B.V., in opdracht van Sweco Belgium. Hoofdopdrachtgever voor het project is het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge. Op de locaties van de bestaande Wilmarsdonkbrug komt een dubbele Hollandse ophaalbrug. Constructeur Tunis Hoekstra gebruikt BRISwarenhuis er dagelijks bij.
Het havenbedrijf wilde een Hollandse brug, vertelt Tunis Hoekstra. “Het was ons niet direct duidelijk wat voor brug bedoeld werd. Het bleek een ophaalbrug te zijn. Die heeft een balans boven de weg, en dat zie je in het havengebied van Antwerpen niet veel. Dat maakt dit project bijzonder.”
De huidige Wilmarsdonkbrug die vervangen wordt is een basculebrug van het type Strauss. Hij bestaat uit horizontale en diagonale stalen verbanden: vakwerken. Een Hollandse brug bestaat uit stalen platen, de balans is langer en oogt daardoor slanker en ziet er vriendelijker uit, meent Tunis. “Bijzonder is dat we dit type brug in de haven van Antwerpen bouwen, voor zwaar verkeer. Daarom is het binnen het ontwerp erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de draaipunten van de brug, de assen en de lagers, de belasting vanuit het zware verkeer niet voelen. Anders beperkt dat de levensduur aanzienlijk.”
De twee nieuwe Wilmarsdonkbruggen zijn spoorbruggen. Er ligt nu één brug met één spoor. Die wordt vervangen door twee identieke bruggen, gespiegeld uitgevoerd. Het spoorverkeer gaat over de ene brug heen en over de andere terug. Deze twee nieuwe bruggen komen naast de Oosterweelbrug, een vaste brug, waar al het andere verkeer overheen gaat. Is deze in onderhoud, dan wordt het verkeer over één van de twee nieuwe bruggen over de verbindingsgeul tussen het Leopolddok en het Albertdok geleid. In die situatie gaat er over de nieuwe Wilmarsdonkbruggen ook ander zwaar verkeer, zoals bijvoorbeeld een reachstacker. Dat zijn zware voertuigen die in de haven containers verplaatsen.
Boorsma heeft steeds vaker projecten in het België vertelt Tunis. “Wij doen dan het staalwerk, Sweco het beton.” Deze brug heeft een speciaal ontwerp met hefliggers en bereden ligger, legt de constructeur uit, de assen en lagers die het niet merken als er zwaar verkeer overheen gaat, die daardoor minder snel slijten en langer meegaan. In gesloten stand van de brug rijdt zwaar verkeer over de bereden ligger die dan vrijwel los ligt van de hefligger. De assen en lagers zijn aangebracht in de hefligger. Ook de balans en de aandrijving zijn verbonden met de hefligger. Dat maakt het een brug met twee systemen.” Een uniek project waar Boorsma graag zijn naam aan verbindt, aldus de constructeur.
Voor dit gespecialiseerde constructiewerk kan Boorsma niet zonder BRISwarenhuis, zegt Tunis Hoekstra. “Ik maak er iedere dag gebruik van, als ik de computer opstart is het één van de eerste pagina’s die worden geopend. In BRISwarenhuis staan de belangrijkste normen voor dit type projecten: de Eurocodes. Voor werk in Nederland gebruiken we de Nationale Bijlagen als aanvulling erop.” Tunis vertelt hoe hij voor dit Belgische project in BRISwarenhuis het vinkje van de Nationale Bijlagen uitzet. “Indien uitgevinkt zie ik de basisnorm. Het is interessant dat ik met het vinkje aan en uit kan zien wat voor Nederland geldt en wat in de basisnorm staat.” Dit blijkt ook handig in het overleg en de afstemming met zowel Sweco als met het havenbedrijf, zegt Tunis. De normen voor België zijn een separate betaalde pdf en vormen een kleine aanvulling. Overigens gebruiken we voor dit werk ook enkele Nederlandse normen.
De constructeur vindt dat BRISwarenhuis het bewijs levert dat het scrollen door vele pdf’s echt verleden tijd is, “de menu’s zijn overzichtelijk, normen bekijken is makkelijk en dat je de laatste versies van normen bij de hand hebt, is niet onbelangrijk.”
Met vestigingen in Drachten, Urk en Amersfoort is advies- en ingenieursbureau Boorsma actief in projecten op het gebied van bouw, water, infra en bodem. Veel in Nederland, en ook steeds vaker in het buitenland. Het bedrijf heeft een historie die teruggaat tot 1969, er werken 55 mensen. Constructeur Tunis Hoekstra werkt er al 5 jaar vanuit de vestiging Urk. Meer lezen over Boorsma.
Copyright © BRIS | Algemene Voorwaarden | Privacy en cookies | Verwerkingsovereenkomst