Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Begeleiding uitvoering The Harbour Club niet zonder BRISwarenhuis

13 december 2021

In opdracht van Amvest tekende LEVS architecten voor het ontwerp van vier projecten op Cruquiuseiland in Amsterdam: The Harbour Club is één van de projecten. In de projecten komen industriële historie en stijlvolle nieuwbouw samen in een aantrekkelijke mix van wonen, werken, cultuur en water.

The Harbour Club, sinds 2012 gevestigd in de oude wijnterminal aan de Cruquiusweg, is het vierde project in de serie. Hier is de meer dan honderd jaar oude terminal gecombineerd met een woongebouw boven op een nieuw, werkelijk oogstrelend theater. De terminal met zijn fraaie houten constructie behoudt zijn functie als restaurant. Door de sloop van de aangrenzende bedrijfshal zijn de bakstenen weer in beeld gekomen en is een voorplein met entree gecreëerd. Het dak is voorzien van isolatie en groen. Aan de achterzijde bevinden zich het terras en de jachthaven, met aansluiting op de openbare promenade.

Snel schakelen

Senior technisch ontwerper Daan Goedhart begeleidde de uitvoering van de werkzaamheden en maakte daarbij veelvuldig gebruik van BRISwarenhuis. “Een complex project? Dat was het zeker. Er zitten meerdere functies in het gebouw, je hebt te maken met oudbouw en een restaurant dat open moet blijven. Tijdens het proces komen er vragen van de aannemer. Bij leveringsproblemen moet naar alternatieven worden gezocht. Dan is het belangrijk om snel te kunnen schakelen tussen de ontwerptools, de huidige en eerdere versies van het Bouwbesluit en de geïntegreerde NEN-normen, zoals over het daglicht, de doorvalhoogtes en brandveiligheid van de gevel. Het is goed om alle up-to-date informatie op één plek te kunnen raadplegen.”

Wijnsilo’s op het dak

Decennialang stonden naast de terminal enkele tientallen, voor het eiland zo kenmerkende stalen wijnsilo’s. Hiervan zijn er drie op het dak van het nieuwe woongebouw geplaatst. Zo worden ze letterlijk verheven tot een soort icoon voor het gebied. Vanuit de stedenbouwkundige context sluit de L-vormige nieuwbouw aan bij de woongebouwen die eerder aan de kade zijn gerealiseerd.

Met een doos-in-doos-principe en de zelfstandige fundering is het nieuwe theater volledig losgekoppeld van de rest van het gebouw, zodat geluid en trillingen niet doordringen in de appartementen erboven. Via het inpandige truckdock kan het theater ’s avonds worden leeggehaald, zonder dat de bewoners daar last van hebben.

Het exterieur bestaat uit betonnen kaders met een invulling van glas en bronskleurig aluminium, dat refereert aan de oude haven en zijn pakhuizen. De aluminium gevelbekleding met puntprofielen kleurt prachtig mee met de stand van de zon.

“We zijn uiteraard heel blij met hoe het is geworden”, zegt Surya Steijlen, die dit jaar samen met Christiaan Schuit is toegetreden als de nieuwe partners van LEVS. “Het sluit ook goed aan bij waar we mee bezig zijn. Stedelijke functies en levensstijlen veranderen in hoog tempo. We vertalen die veranderingen naar gebiedsconcepten en gebouwen waar meerdere functies samenvloeien.”

Het volledige artikel lezen? Ga hier naar de website van BNA.